onsdag 4 september 2013

Teknik- Robot

Första lektionen (Agnes, Hedda och jag)
I vår grupp så var samarbetet bra. Vi började bygga vår robot i lagom tid utan att göra större fel. I vår låda fattades en massa delar. Det tog lite längre tid eftersom vi fick gå till en annan låda o hämta delar. Sen var det lite förvirrande eftersom i instruktionsboken så var delarna som vi skulle använda i fel färger. Så ibland tog man fel delar så fick vi göra om lite. Vi fick låna extra delar från en annan låda. När vi råka ta fel delar tog vi bara bort dom och gjorde om. Det gick snabbt och bra.




Andra lektionen (Agnes och Hedda)
Jag var inte med på den andra lektionen eftersom jag var sjuk. Men Agnes och Hedda byggde klart den någorlunda snabbt. Jag tror att det går snabbare om man är färre personer. Då har fler något att göra. Vad jag har hört så hade de inga problem med att bygga klart roboten. Agnes och Hedda tänkte inte på att ta kort så har tyvärr ingen bild på hur den såg ut. Men jag har videos längre ner och den såg ut som den gör där.

Tredje lektionen (Hedda och jag)
Den här lektionen gjorde vi utmaning 1. Då vi bara gjorde så att roboten körde framåt, det gick väldigt bra. Förutom att köra framåt så skulle den köra fram till en lego gubbe. Vi mätte avståndet från tejp biten (där roboten skulle börja köra) till lego gubben och det var 117cm. Eftersom att i programmet "Mindstorms Nxt" kunde man bara skriva avståndet i rotationer på hjulet, fick vi mäta omkretsen på hjulet. Vi kom fram till att det var 18cm. För att få avståndet till lego gubben i rotationer så dividerade vi 117cm på 18cm = 6,5 rotationer. Det var bara lite för långt ifrån och vi ville ha det ännu närmare. Det ända sättet var att testa sig fram så vi testade 6,7 rotationer istället och det blev som vi hoppats på. Vi lyckades alltså på andra försöket. Det var precis den inte krockade med lego gubben, men vi lyckades utan problem.


Fjärde lektionen (Agnes och jag)
Den här lektionen gjorde vi utmaning 2. Nu skulle vi programmera in att den först ska köra i en fyrkant och sen i en cirkel. För att göra det kollade vi på Standardpaletten och sen "08. Kör i fyrkant". Det var bara att följa den paletten och sätta in rätt mått på samma sätt som innan. Cirkeln var ännu lättare än fyrkanten, vi följde bara paletten "06. Sväng i båge". Det ända vi ändrade på var att den paletten var bara en 1/3 av en cirkel. Det stod på den att man skulle skriva in fyra rotationer men istället tog vi det multiplicerat med tre. 4x3=12 rotationer. Nu blev det en hel cirkel, men den blev lite kort. Istället tog vi 13 rotationer och det blev bra! Vi hade lite problem ett tag för att efter roboten hade kört i en hel fyrkant blev cirkeln på helt fel ställe. Det fixade vi genom att låta roboten bara köra 3 delar av fyrkanten och sen den sista biten satt vi in en ny ruta på programmeringen att den skulle köra 1,3 rotationer fram. Annars gjorde roboten cirkeln efter den gjort en hel fyrkant alltså på höger sida om fyrkanten. Vi var inte helt nöjda med den exakta längden och fortsatte nästa lektion.


Femte lektonen (Agnes och jag)
Hedda hade varit borta för mycket och fick jobba själv. Den här lektionen fortsatte vi på utmaning 2 och började på slutet av lektionen på utmaning 3. Vi ändrade bara lite på längden (hur långt den åkte efter kvadraten) och fixade cirkeln lite. Jag tycker att fyrkanten blev jätte bra men cirkeln gick lite utanför på slutet. Det var inte något vi kunde göra åt så jag blev nöjd. Så här såg det ut när det var perfekt: 


Vi hann inte göra så mycket på utmaning 3 utan bara börja programmera lite, istället blev den klar nästa lektion.

Sjätte lektionen (Agnes och jag)
Den här lektionen gjorde vi utmaning 3. Nu skulle vi så kallat "parkera" roboten. Första steget var att hitta rätt palett, den hette "10. Parkeringsplats". Sen skulle vi mäta! Från tejp biten och en liten bit fram, svårt att beskriva exakt var, var det 54cm alltså 3 rotationer. Vi programmera in att den skulle köra rakt fram 3 rotationer. Efter det skulle den svänga i en båge, på första försöket svängde den lite för länge. Då hade vi 3 rotationer där också men så på andra försöket testade vi 2,5 rotationer och det blev bättre. När den skulle backa skulle den låta. Det lät nästan ingenting så jag tog det till högsta volym, och då hörde vi klart och tydligt. Det gick ganska snabbt att göra denna utmaningen och det var nästan helt perfekt på första försöket.

Första försöket:

Andra försöket:

Vi hann precis börja på utmaning 4 men det fortsätter nästa lektion.


Sjunde lektionen (Agnes och jag)
Den här lektionen gjorde vi utmaning 4. Det här är den sista utmaningen. På utmaning 4 skulle vi bygga på en trycksensor. Den känner när den stöter emot något, i detta fallet en vägg. Då börjar den backa och göra vad man mer har programmerat in. 






Lektion 7: (Utmaning 4), stöta i

Är inte klar

1 kommentar: