torsdag 8 november 2012

Uppdelning av färg och kromatografi


Uppgift: Vilka färger finns det i blad?

Syfte: Lära sig kromatografi och vilka färger som finns i blad.

Hypotes: Jag tror att det finns grönt och brunt i bladet. För att när bladet vissnar blir det brunt så då borde det finnas i.

Material: Mortel, bägare, blad, aceton, en remsa av filtrerings papper

Utförande: Vi tog några blad och satt i en mortel sen så hällde vi i ganska mycket aceton. Vi mosade det tills det blev en gegga då så hällde vi över det till bägaren och la i en bit filtrerings papper. Nu väntar vi i 30 min. 

Resultat: Färgpennorna: Det behövs ett lösningsmedel som löser upp färgen när man använder kromatografi. Små molekyler (färger) klättrar högt i pappret. Stora orkar inte så högt. Overhead pennor kan inte lösas upp i vanligt vattten utan behöver något annat lösningsmedel. 

Resultat: Bladen: Klorofyllet från bladen klättrade sig upp på filtrerings pappret. Först var det grönt på pappret. Det var mest av grönt för det finns mest grönt i ett blad. Sen var det mellan mycket gult och sen minst av allt rött/brunt. Så det finns minst av rött/brunt i ett blad. De röda har små molekyler så de har lättare för att klättra på pappret och är lättare. Den gröna har större molekyler och har då svårare för att klättra för de är tunga. Sen är de gula molekylerna mittemellan.

Slutsats: Min hypotes stämde inte rikitgt. Men att det skulle vara brunt stämde lite för att det var rött/brunt längst upp. Men det fanns också fler färger som jag inte skrev i min hypotes. Färgerna som var på pappret var alla höstens färger. Bladen blir gula och röd/bruna på hösten och är annars gröna. Felkällor: Vi fick ingen röd/brun färg på vårt papper så jag tror att vi måste ha satt i för lite aceton. Förbättringar: Nästa gång så ska vi hälla i mer aceton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar