tisdag 21 maj 2013

Musik reflektion

1. Hur beskriver du att färgen låter? Varför låter den på detta sätt?
 Jag hade valt två färger, blå och gul. Jag tycker att hela låten låter väldigt avslappnad och skön. I början så är det blå och det är enligt mig en sorglig färg. Därför har jag i början mest haft sorgliga toner. Sen när det blir gul så blir det lite gladare. Jag tycker att gul är en glad färg. Jag har satt in blå lite här och där i låten. När jag blandar gul och blå blir det en väldigt skön känsla. 

2. Hur låter din komposition i förhållande till den de färger du har valt?
Som sagt så låter hela låten väldigt lugn och man blir avslappnad av den. Blå och gul är två perfekt passande färger för musiken. I början är det mest pianon som spelar för jag tycker att pianon som spelar ljusa toner låter väldigt sorgligt. Det är precis vad blå är (sorgligt). Låten är typ som två olika låtar som är satt ihop. 

3a. Var skulle musiken du har komponerat kunna passa in?
Kanske till en affär där de vill ha lite lugn och ro. Så kan de ha min låt tyst i bakgrunden medan kunderna går runt och kollar på te.x kläder

3b. På vilket sätt passar musiken in här? Ge exempel.
Det blir en lugn och skön stämning i affären och man får en skön känsla när man går och kollar runt. Man blir avslappnad och kanske blir mer sugen på att shoppa. 

4a. Hur skulle musiken du har komponerat kunna påverka dig eller andra personer?
Som jag har sagt innan så tycker jag att man blir väldigt avslappnad av att lyssna på låten. Men det är vad jag tycker, andra kanske tycker att den gör så att man blir glad eller vad som helst egentligen. I början är låten väldigt sorglig men sedan blir den lite mer livlig och då blir man gladare.

4b. Varför blir man påverkad på detta sätt av musik?
För att det påverkar ens känslor. Eller så kan musik hjälpa en med ens känslor te.x om man känner sig ledsen brukar man (dom flesta) lyssna på sorgliga låtar, medan om man är glad så lyssnar man på mer livliga låtar. Det känns bättre då. Det hjälper en att lyssna på musik.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar