onsdag 22 maj 2013

Uppsats om språk

Manligt och kvinnligt språk
Jag tycker att det finns ganska mycket skillnad på manligt och kvinnligt språk. När kvinnor pratar gillar de mer att prata om relationer och personer. Medan när män pratar så pratar de mer om saker och prestationer. De gillar också att prata väldigt kortfattat. Som vi såg en film om så när man pratar om en person (te.x en fotbollsspelare) så tror man automatiskt att det är en man, som man pratar om. Man måste alltså säga att det är en kvinnlig fotbollsspelare för att den man pratar med ska förstå.

Dialekt
Det finns många olika dialekter i Sverige. När man hör en dialekt kan många förstå var du kommer ifrån. Sättet du pratar på är en del av din identitet. Det är många som säger att om man pratar en viss dialekt ( te.x skånska) så är man ''mindre intelligent''. Så därför om man är någonstans där man vill verka hyfsad och intelligent så gömmer många sin dialekt. Om man nu har en sådan dialekt som skånska. Ens dialekt säger också mycket enligt mig om vem man är. Det skulle inte vara samma sak i språket utan dialekter. Det skulle vara tomt på något sätt, allting skulle bli så tråkigt när man pratade med någon ny. Det blir dialekter eftersom te.x de som bor längst norr i Sverige träffar inte dom som bor längst söder i Sverige och då utvecklas språket på olika sätt beroende på där man bor.

Maktspråk/Härskartekniker
Det finns olika sorters metoder inom detta. En av metoderna är uteslutningsmetoden, då personen utesluter dig. Personer försöker frysa ut dig. Göra så att den personer inte själv blir utfryst. Då låtsas personen som använder metoden att du inte finns. Den försöker göra så att den själv kommer högre upp i klassen och den andre lägre. Jag tycker att detta är väldigt taskigt eftersom att personer som man gör de på oftast inte vågar säga något. Det skulle vara bra om alla lärde sig om maktspråk och härskartekniker så att alla kan försvara sig om det skulle hända till någon. En annan metod är komplimang-metoden. Den verkar vara trevligare men jag tycker att den är taskigare än uteslutningsmetoden. Eftersom att det kan hända hela tiden fat än man inte tänker på det. Det är te.x om någon säger ''Lisa, du som är så snabb kan du springa och hämta min gymnastikpåse?''.

Kroppsspråk
Alla använder kroppsspråk hela tiden fast än alla inte tänker på det. Det är en väldigt viktigt sak i språket. Utan det så blir det svårare att förstå vad personen menar. Om man te.x berättar en berättelse så förstärker kroppsspråket berättelsen. Det blir mycket mer intressant att lyssna på personen då. Man kan inte förklara lika tydligt det man berättar utan det. Precis som dialekter så visar det på något sätt vem man är. När man är blyg eller ljuger så brukar man använda sig av mindre kroppsspråk. Det blir tydligare då att man är blyg/ljuger. Jag använder mig mycket av kroppsspråk fast jag tänker aldrig på det, vad jag vet. Ibland så bara viftar man med armarna när man vill förklara något och ibland när man inte villl säga så mycket så brukar man pilla i håret. Allting man gör hela tiden förstärker.

Nu har jag skrivit om manligt och kvinnligt språk, dialekt, maktspråk/härskartekniker och kroppsspråk. Detta är bara en sammanfattning, om jag hade haft mer tid på mig hade jag skrivit mer. Allting jag har skrivit om förutom maktspråk/härskartekniker gör språket till språket. Utan det så skulle det bli helt tomt i språket. Men maktspråk/härskartekniker skulle det vara bra utan, det måste alla lära sig att försvara sig mot. Eller så ska alla lära sig att man inte ska göra så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar